Cultuur en cocktails in Santiago - Reisverslag uit , van Manouk Drijver - WaarBenJij.nu Cultuur en cocktails in Santiago - Reisverslag uit , van Manouk Drijver - WaarBenJij.nu

Cultuur en cocktails in Santiago

Door: Manouk

Blijf op de hoogte en volg Manouk

20 April 2010 | ,

Zo, we zijn hier nu alweer een weekje en hebben al best wat gedaan, in tegenstelling tot onze kamergenoten, die de hele dag in hun nest liggen..
Woensdag was er een gratis tour van het hostel met een hele enthousiaste gids, erg leuk. We gingen doen wat de 'echte Chilenos' doen. Eerst gingen we naar een 'Café con Piernas', letterlijk een koffie met benen, waar je aan een smalle bar staat en bediend word door vrouwen met korte jurkjes en hoge hakken aan. Dit zijn de gewone, die je overal op straat ziet met hun deuren wagenwijd open. In de passages heb je echter ook Cafés con Piernas met geblindeerde ramen, waar de dames allemaal nog net iets schaarsgekleder zijn. Ze verkopen er geen alcohol en geen eten, alleen koffie en fris. Je bestelt bij de kassa, krijgt een bonnetje en gaat daar mee naar de bar, waar je op iedere wang een zoen krijgt en je drankje geserveerd wordt, nothing more and nothing less. Er komen alleen maar businessmen in pak, die een beetje om zich heen staan te kijken en dikke tips geven. Een aparte gewaarwoording. We hebben een aantal markten bezocht, waaronder de Mercado Central, waar allemaal visrestaurantjes zijn, heel chaotisch, maar wel leuk. (We zijn daar zaterdag ook heen gegaan, om te lunchen.) Daarna zijn we naar La Piojera (http://www.lapiojera.cl/) gegaan, de oudste bar van Santiago, en hebben we een typische chileense cocktail gedronken, een Terremoto (aardbeving..). Een Terremoto wordt geschonken in een enorme plastic festivalbeker en bestaat uit pipeñowijn, fernet en ananasijs. Erg sterk, maar best lekker. Hoelanger je bezig bent, hoe beter het gaat smaken, want als het ananasijs smelt, proef je de sterke alcoholsmaak steeds minder.

Vrijdag wilden we een aantal musea bezoeken, de meesten waren jammer genoeg gesloten in verband met restauraties die nodig waren door de aardbeving. Toch hebben we nog best wat kunnen bekijken. 's Avonds was er in het hostel een BBQ, jammer genoeg waren wij een beetje te laat en was het eten koud, omdat we een film aan het kijken waren die 90 minuten zou duren, maar minstens 2 uur duurde. 's Avonds zijn we naar de kunst/uitgaansbuurt Bellavista geweest, met twee engelse jongens, één engels meisje, een fransman en een australier. We hebben in een hele leuke bar met een hele foute naam gezeten, Libido. Daarna zijn we nog even naar een discotheek geweest, Amnesia (ja, net als in Chersonisos), maar het was daar heel warm en vochtig, alles was beslagen en mensen gleden zelfs uit door het water op de grond. Dus toen zijn we met de taxi weer terug naar huis gegaan, was wel een leuk avondje.
Zaterdagavond zijn we naar de voorstelling Carne de Aire (http://www.youtube.com/watch?v=TKYeD28-ybU) van het Chilean National Ballet (http://teatro.uchile.cl/version%20ingles/ballet.html) geweest. Het was heel goedkoop, maar dat kon je er echt niet vanaf zien. Ik vond het heel mooi.
Zondag hebben we één van de Engelse jongens die altijd tot 3 uur 's middags lag te slapen meegesleept naar de Cerro San Christobal, een 880 meter hoge heuvel in Santiago, met op de top een 22 meter hoog beeld van de maagd Maria (geschenk van de Fransen). Je kon omhoog wandelen, maar dat ging natuurlijk net even te ver, dus hebben we de funicular genomen, een soort kabellift, maar dan op een rails. Bovenaan ontmoetten we een Duitser die hier studeert/werkt en een andere Engelsman, een echte northern. Geen woord van te verstaan, maar wel een erg grappig accent (mi and mi lady). Met hen zijn we daarna nog op een terras gaan zitten. Zij gingen keihard aan het bier en wij hebben een andere Chileense specialiteit geprobeerd, een pisco sour. Deze cocktail word gemaakt van pisco (een gedestilleerde drank van druiven), limoensap, suiker en opgeklopt eiwit. Het was een heel klein glaasje, maar wel erg lekker en een welkome afwisseling na alle mojito's en caipirinha's in Quito!
Vandaag hebben we de wijngaarden van Concha y Toro (www.conchaytoro.com) bezocht. We kregen een privérondleiding, een beetje vreemd, maar het was wel erg mooi daar. We hebben het enorme park rondom de villa gezien en de wijnkelders inclusief de duivel die daar woont. We hebben een druif geproefd van een 40 jaar oude druivenrank, die erg zoet was. Ook hebben we twee wijnen mogen proeven en een lekkere lunch genoten op een heel rustig plekje onder een grote parasol.

Morgen gaan we naar de kust, naar Valparaíso, de culturele hoofdstad van Chili. Vrijdag komen we weer terug in Santiago en zullen we nog een nachtje in dit hostel slapen. Zaterdagochtend gaan we een 10-daagse tour (http://www.pachamamabybus.com/rutanorte.php) doen door het hele Noorden van Chili. We gaan in ieder geval naar de Atacamawoestijn, de droogste woestijn ter wereld. Ook gaan we zoutvlaktes en maanlandschappen zien en gaan we ergens naar de kust waar heel veel interessante dieren leven. Maandag 3 mei komen we dan 's avonds weer terug in Santiago en daarna willen we eigenlijk zo snel mogelijk de grens met Argentinië over, naar Mendoza, maar dat zal op z'n vroegst 4 mei worden.

• 20 April 2010 - 07:35

Marijke B:

Ha Manouk en Lot,

Wat een belevenissen allemaal. Wat zien en beleven jullie veel. Nog een hele goede tijd!

groeten van marijke b

• 20 April 2010 - 13:27

Miranda:

Meide, wat zijn jullie lekker bezig! Super veel plezier gewenst! XXX

• 21 April 2010 - 12:02

Trinet:

Hoi meiden, ik blijf je / jullie volgen via Manouks verhalen. Klinkt allemaal boeiend in een totaal andere wereld. Ga zo door, haha. Geniet lekker verder!

• 21 April 2010 - 12:05

Marijke M:

Dag lieverd, Leuk wat jullie allemaal doen daar! ben benieuwd naar foto's van de maanlandschappen uit de woestijn en interessante dieren van de kust. Geniet!
    liefs mm

• 02 Mei 2010 - 00:34

Sanne:

Noukie en lot!!
    Geweldig alle verhalen! Blijf vooral bloggen/mailen!
    Heel veel kusjes en heel veel plezier nog! ps ik heb je nog een hele lange mail gestuurd;)